БОЛОНСКИЙ ПРОЦЕСС: ДОСТИГНУТЫЕ РЕЗУЛЬТАТЫ, СТРАТЕГИЧЕСКИЕ ПЕРСПЕКТИВЫ И РЕКОМЕНДАЦИИ ДЛЯ НАЦИОНАЛЬНОЙ СИСТЕМЫ ОБРАЗОВАНИЯ

Authors

  • Asiya Tureniyazova Nukus Branch of Tashkent University of Information Technologies

DOI:

https://doi.org/10.34920/phe.2024.16.05

Keywords:

Bologna process, Erasmus, European Higher Education Area (EHEA), Bologna Follow Up Group (BFUG), learning outcomes, recognition of qualifications, student mobility, inclusiveness, internationalization, digital transition in education

Abstract

Аннотация. В статье рассматривается роль программы Erasmus в развитии Болонского процесса, приводится подробный анализ хода реализации целей БП, отмечаются достигнутые успехи, а также проблемы неравномерного внедрения его реформ. На основе отчётов рабочей группы по мониторингу БП, в которых выделяются области, требующие большего внимания, предлагаются рекомендации для национальной системы образования Узбекистана, который имеет статус наблюдателя за ходом БП.

Annotation. The article examines the role of the Erasmus program in the development of the Bologna Process, provides a detailed analysis of the progress in implementing the goals of the BP, notes the successes achieved, as well as the problems of uneven implementation of its reforms. Based on the reports of the Bologna Follow Up Group, which highlight areas requiring greater attention, recommendations are offered for the national education system of Uzbekistan, which has observer status for the BP.

Additional Files

Published

2024-12-12